본문 바로가기
영어문법

2016년 고1 9월 전국연합학력평가/모의고사/기출문제 해설

by criticalgirl 2018. 1. 31.
728x90
반응형

28. 다음 글의 밀줄 친 부분 중, 어법상 틀린 것은?

  What could be wrong with the compliment "I'm so proud of you"? Plenty. Just as it is misguided ①to offer your child false praise, it is also a mistake to reward all of his accomplishments. Although rewards sound so ②positive, they can often lead to negative consequences. It is because they can take away from the love of learning. If you consistently reward a child for her accomplishments, she starts to focus more on getting the reward than on ③what she did to earn it. The focus of her excitement shifts from enjoying learning itself to ④pleasing you. If you applaud every time your child identifies a letter, she may become a praise lover who eventually ⑤become less interested in learning the alphabet for its own sake than for hearing you applaud.

 

정답 : ⑤

just as : 접속사, 꼭~처럼

misguide : 타동사, ~을 잘못 지도하다.

it은 가짜 주어이고 to offer your child false praise가 진짜 주어이다.

to+V/명사절이 길어지면 가짜 주어 it을 주어로 두고 to+V/명사절을 뒤로 뺀다.

to+V/명사절을 가짜 주어 자리에 넣고 해석하면된다.

그리고 이 문장에서 offer은 2개의 목적어를 가지는 4형식 동사이다.

Just as it is misguided to offer your child false praise을 해석하면

'(your child)당신의 아이에게 (false praise)거짓의 칭찬을 (to offer)제공하는 것이 is misguided 잘못된 판단인 (just as)것 처럼'이다.

 

sound는 불완전동사이기 때문에 보어가 꼭 있어야 한다.

보어 자리에는 명사 혹은 형용사만 가능하다.

따라서 형용사인 positive가 맞다.

 

more B than A : A라기 보다는 오히려 B인

focus on : 집중하다.

what + 부족한 문장

she starts to focus more on getting the reward than on what she did to earn it.

did의 목적어가 빠진 부족한 문장이고(목적어가 없는데 did의 태가 바뀌지 않았음), 빠진 목적어를 대신하는 접속사 what이다. 전시차 on의 명사절 역할을 하는 관계대명사 what이 맞다.

 

pleasing : 형용사, 즐거운

 

who + 부족한 문장

(선행사 + who + 동사)일 때 동사의 수일치는 선행사에 의해 결정된다. 

she may become a praise lover who eventually become less interested in learning the alphabet~.

who는 뒤에 주어가 빠진 문장이 왔고 lover을 꾸며주는 형용사절 역할을 한다.

become의 주어(선행사)가 lover이므로 단수동사 becomes가 맞다.

 

 

 

 

 

반응형

댓글